کد خبر: ۵۷۵۷۳۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان باعث شده تا قیمت‌گذاری بر مبنای دلخواه توسط آنها صورت گیرد

گرانفروشی به سبک خودروسازان‌ ایرانی| وعده فروش‌ فوری با قیمت حاشیه‌ بازار، قیمت‌گذاری به‌ نرخ روز| چرا نظارت نیست؟

در حالی که ایران خودرو و سایپا اعلام کرده بودند، امروز محصولات خودرو را با قیمت حاشیه بازار هفته اول بهمن ماه عرضه خواهد کرد، اما قیمت‌ اعلام شده بالاتر از نرخ‌ بازار ابتدای بهمن بوده و نزدیک به قیمت فعلی بازار خودرو است. پیش‌فروش فوری پراید نیز تنها 45 دقیقه پس از آغاز فروش در برخی شهرها به پایان رسیده است.
آفتاب‌‌نیوز :
ایران خودرو و سایپا قرار بود، از صبح امروز فروش فوری محصولاتشان را 5 درصد زیر قیمت بازار هفته اول بهمن ماه آغاز کنند، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌های اعلام شده بسیار بالاتر از قیمت بازار خودرو در هفته اول بهمن است، به طوری که به نظر می‌رسد این قیمت‌ها تا حدی بر مبنای نرخ فعلی خودرو در بازار آزاد تعیین شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری فارس نوشته است: امروز شرکت ایران خودرو قیمت پژو 206 تیپ 2 را در فروش فوری 72 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در 7 بهمن ماه در بازار آزاد 61 میلیون و 300 هزار تومان و در اول بهمن ماه 60 میلیون و 500 هزار تومان بوده است.

کلاهبرداری و گرانفروشی به سبک خودروسازان ایرانی| وعده فروش فوری با قیمت حاشیه بازار، قیمت‌گذاری به نرخ روز| چرا کسی نظارت نمی‎کند؟

همچنین قیمت پژو 206 مدل V8 در فروش امروز ایران خودرو 85.5 میلیون تومان اعلام شده در حالی که این خودرو در 7 بهمن ماه با قیمت 73.5 میلیون تومان و در اول بهمن ماه با قیمت 72.5 میلیون تومان در بازار خرید و فروش شده است.

در مورد پژو 207 دنده دستی نیز باید به قیمت‌گذاری 94.5 میلیون تومانی ایران خودرو در فروش فوری امروز اشاره کنیم در حالی که این خودرو در 7 بهمن ماه با قیمت 91.5 میلیون تومان در بازار معامله شده است. 

ایران خودرو در بخشنامه امروز، قیمت پژو 405 مدل GLX را 72 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو 7 بهمن ماه در بازار 58.5 میلیون تومان بوده است. 

مدل دوگانه‌سوز این خودرو نیز امروز از سوی ایران خودرو 74 میلیون و 700 هزار تومان قیمت خورده که باید به نرخ 60 میلیون تومانی آن در بازار طی هفته اول بهمن ماه اشاره کنیم.

ایران خودرو امروز قیمت فروش فوری پژو پارس سال را 81 میلیون تومان اعلام کرده در حالی که قیمت این خودرو در 7 بهمن ماه معادل 72 میلیون تومان و در اول بهمن ماه 71.5 میلیون تومان بوده است.

پژو پارس دوگانه‌سوز نیز امروز از سوی ایران خودرو با قیمت 86 میلیون و 400 هزار تومان عرضه شده در حالی که قیمت این خودرو در دهه اول بهمن ماه 73.5 میلیون تومان بوده است.

پژو پارس LX نیز امروز با قیمت 94.5 میلیون تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده در حالی که قیمت این خودرو در هفته اول بهمن ماه 82 میلیون تومان در بازار بوده است.

در مورد سمند LX نیز باید به قیمت‌گذاری 75 میلیون و 600 هزار تومانی این خودرو در فروش فوری امروز ایران خودرو اشاره کنیم. قیمت این خودرو طی هفته اول بهمن ماه در بازار 60 میلیون و 500 هزار تومان بوده است. سمندEF7 پایه گازسوز نیز در هفته اول بهمن ماه با قیمت 64.5 میلیون تومان در بازار معامله شده اما ایران خودرو امروز این محصول را با قیمت 81 میلیون و 900 هزار تومان عرضه کرده است.

رانا ال‌ایکس نیز امروز با قیمت 74 میلیون و 700 هزار تومان از سوی ایران خودرو عرضه شده که قیمت این خودرو نیز در هفته اول بهمن ماه در بازار 62 میلیون تومان بوده است. 

کلاهبرداری و گرانفروشی به سبک خودروسازان ایرانی| وعده فروش فوری با قیمت حاشیه بازار، قیمت‌گذاری به نرخ روز| چرا کسی نظارت نمی‎کند؟

قیمت‌گذاری محصولات سایپا نیز در فروش فوری امروز طوری صورت گرفته که در برخی موارد از نرخ بازار خودرو در هفته اول بهمن ماه بالاتر است و در برخی موارد نیز هم قیمت بازار دهه اول بهمن تعیین شده است. 

بر این اساس، قیمت تیبا SX امروز از سوی سایپا 40 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه با قیمت 40 میلیون و 660 هزار تومان در بازار معامله شده است. سایپا 131 نیز امروز از سوی سایپا 37 میلیون تومان قیمت گذاری شده که هم قیمت این خودرو در بازار هفته اول بهمن ماه است. 

قیمت سایپا 151 نیز در فروش فوری امروز سایپا 37 میلیون تومان تعیین شده در حالی که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار 37 میلیون و 900 هزار تومان بوده است. 

در مورد ساینا هم باید به قیمت‌گذاری 47 میلیون تومانی این خودرو در فروش فوری امروز سایپا اشاره کنیم و بگوییم که این خودرو در هفته اول بهمن ماه در بازار 45.5 میلیون تومان معامله شده است. هر چند قرار بود در فروش فوری امروز محصولات سایپا، کوئیک نیز عرضه شود، اما نام این خودرو در فروش امروز سایپا وجود ندارد.

سعید مؤتمنی، رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو نیز در این مورد می‌گوید: قیمت‌گذاری خودروها در فروش فوری امروز سایپا و ایران خودرو بر اساس قیمت امروز بازار صورت گرفته و علی‌رغم اعلام قبلی، بر مبنای حاشیه‌ بازار دهه اول بهمن ماه اتفاق نیفتاده است. 

وی معتقد است: نبود نظارت بر عملکرد خودروسازان باعث شده تا قیمت‌گذاری بر مبنای دلخواه توسط آنها صورت گیرد و قیمت‌های بالایی برای فروش فوری محصولات دو شرکت خودروساز تعیین شود. 

مؤتمنی می‌گوید: فروش فوری بخشی از محصولات خودروسازان لازمه تنظیم بازار خودرو است اما با این حال مشخص نیست چرا تا الان این اتفاق صورت نگرفته و اصولاً اگر قرار است خودروها بر مبنای قیمت دهه اول بهمن ماه عرضه شوند، چرا این فروش در همان زمان یعنی ابتدای بهمن ماه صورت نگرفته و به پایان این ماه موکول شده است.

تکمیل ظرفیت پیش‌فروش فوری پراید در 45 دقیقه!

خبرگزاری ایسنا نیز نوشته است: پیش‌فروش فوری پراید تنها 45 دقیقه پس از آغاز فروش به پایان رسیده است. 

در حالی که امروز سایپا از ساعت 10 صبح پیش‌فروش اینترنتی دو مدل پراید را آغاز کرده بود، تنها 45 دقیقه پس از آغاز فروش، ظرفیت پیش‌فروش این دو مدل خودرو در شهرهایی مانند تهران، اصفهان و شیراز به پایان رسیده است.

کلاهبرداری و گرانفروشی به سبک خودروسازان ایرانی| وعده فروش فوری با قیمت حاشیه بازار، قیمت‌گذاری به نرخ روز| چرا کسی نظارت نمی‎کند؟

فروش فوری ایران خودرو در عرض ۲۰ دقیقه به پایان رسید!

کلاهبرداری و گرانفروشی به سبک خودروسازان ایرانی| وعده فروش فوری با قیمت حاشیه بازار، قیمت‌گذاری به نرخ روز| چرا کسی نظارت نمی‎کند؟

نجفی: افزایش قیمت خودرو به ۵ درصد حاشیه بازار استمرار روند مسئله‌دار فعلی است

رییس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی گفت: بنا به تجارب و شناختی که دارم افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار، امکانی تازه برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب فعلی است.

محمدرضا نجفی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه «مبانی و روش افزایش قیمت کارخانه‌ای خودرو به پنج درصد حاشیه بازار را اصولی و عادلانه نمی‌دانم» اظهار داشت: نظام قیمت‌گذاری بازار در شرایطی قابل پذیرش است که وضعیت رقابتی وجود داشته و عرضه و تقاضا با هم متوازن باشد. زمانی می‌شود قیمت بازار ملاک قرار گیرد که دست کم واردات ممکن باشد و محدودیت‌های ثبت‌نام و خرید برداشته شود. در شرایط فعلی که هیچکدام از شرایط و لوازم بازار رقابتی فراهم نیست چنین روشی نیز قابل پذیرش نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: کم و کیف قیمت‌گذاری خودرو در شیوه جدید را ناعادلانه و مبتنی بر رخدادهای نادرست گذشته می‌دانم. طی سنوات گذشته با هزینه‌های بار شده غیر اصولی و متورمی در قیمت تمام شده تولیدات خودرویی مواجه بودیم که نهایتاً این هزینه‌ها بر مردم بار شد بی‌آنکه به فرآیندها و عوامل ناکارآمدی، پرهزینه و مشکل‌دار این صنعت توجه شود.

وی تاکید کرد: بنا به شناخت، تجارب و روندی که در محیط و محاط این صنعت مشاهده می‌کنم برداشت بنده آن است که متأسفانه نظام جدید قیمت‌گذاری خودرو نیز، صنعت و بازار خودروی کشور را به شرایط بهتری سوق نمی‌دهد و این صنعت همچنان در چرخه معیوب، هزینه‌ساز و نابهره‌ور خود ادامه حیات خواهد داد و تغییر قابل توجهی در کیفیت، ایمنی، قیمت تمام شده، کم و کیف پاسخگویی به تقاضای بازار و خدمات پس از فروش را باعث نمی‌شود.

رئیس کمیته تحقیق و تفحص از علل ناکارآمدی شرکت‌های خودروساز داخلی متذکر شد: به نظر بنده افزایش قیمت خودرو به پنج درصد حاشیه بازار فرصت تازه ای است برای استمرار روند ناکارآمد و معیوب قبلی. به این ترتیب، فرصتی به وجود می‌آید تا وضع موجود این صنعت به همین سبک و سیاق تداوم یابد تا همچنان شاهد چالش‌ها و مشکلات در اشکال مختلف آن باشیم.

نجفی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات صنعت خودرو پایان یابد، باید به سمت یک تحول اساسی در این صنعت برویم و با در نظر گرفتن نظرات و منافع تمامی ذی‌نفعان کلیدی آن به خصوص قاطبه ملت ایران که مصرف کنندگان این محصولات هستند، طرحی برای خروج از بن بست موجود ارائه کنیم. وگرنه با به تأخیر انداختن بروز مشکلات این صنعت با روش‌هایی از جمله افزایش قیمتهای مستمر و عدم مدیریت راهبردی و جامع الاطراف آن، در آینده نه چندان دور با انباشت، پیچیدگی و مخاطرات روز افزون این صنعت مواجه شده و درمان آن سخت‌تر خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
18
اقاي رحماني در راستاي ناراضي تراشي مردم... نقش بسزايي بازي ميكند. افزايش قيمت روزانه و هفتگي ماشين در اين راستاست.
موسوی
|
Netherlands
|
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
21
به اقای روحانی تبریک میگم با وزیر عوض کردنش واقعا ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
14
ماشالله به مسولین و مقامات جهت درک بهتر مردم و اوردن رفاه .
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
5
16
مردم رو مذمت نکنید به خدا مردم نگران سرمایه هاشون هستن .
چون آینده رو سیاه میبینن هر قیمتی بزاری میخرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
تو برو بخر دیگه داستان تعریف نکن فکر میکنی ظلم به اونایی که ندارند نیست
ناشناس
|
-
|
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
17
هرچه بر سر مردم بیاید حقشان است فروش جند هزار خودرو در کمتر ا 45 دقیقه مگر کجای دنیا مردمش اینقدر ... هستند
یحیی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
2
11
والله خودرو سازها دارند اشتباه می کنند پراید رو چهل میلیون می دهند به مردم .مردمی که در عرض چهل وپنج دقیقه با حرص وولع ثبت نام کردند.
باید پراید رو با صد میلیون پیش فروش کنند .خیال خودرو سازها راحت باشه مردم در عرض نیم ساعت پراید صد میلیونی را پیش خرید می کنند.
سخنی با خودرو سازها
شما که... مامردم هم ... به ساز شما می رقصیم
چرا پراید رو به چهل میلیون می دهید به مردم یک دفعه صد میلیون پیش فروش کنید والله بالله به هر چی مقدسات هست قسم در عرض نیم ساعت همه محصولات شما خریده می شه.
zamyad
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
7
آقا ولشون کنین بزارین کاسبها (کاسبان تحریم) کاسبی شونو بکنند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
7
به نظر شما راهی جز مهاجرت هست دیگه هیچی درست نمیشه حیف عمرمون
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
4
طبق آيين¬نامه اجرايي قانون حمايت از حقوق مصرف¬کنندگان خودرو ماده 4 فروشندگان خودرو در صورت داشتن تعهدات معوق حق فروش فوري را ندارند كجا هستند مسیولان
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۳۰
0
4
ازماست که بر ماست
..... هر کسی خریده
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین